Är din torra hud ett tecken på D-vitaminbrist?

Är din torra hud ett tecken på D-vitaminbrist?

Vintern närmar sig med stormsteg och med den kommer ofta kraftigare utbrott av torr hud och hudrelaterade problem som eksem och psoriasis. Trots noggrann hudvård och användning av fuktighetskrämer kan det ibland kännas som att inget hjälper. Har du någonsin funderat på om din kost och specifikt intag av vitaminer kan vara orsaken till din torra hud? I dagens inlägg ska vi särskilt kika på D-vitaminets roll i hudhälsan.

D-vitamins påverkan på huden

D-vitamin är känt för sin förmåga att bidra till benhälsan och stärka immunförsvaret. Mindre välkänt är möjligen dess påverkan på huden. Vitaminet spelar en central roll i celltillväxt, reparation och metabolism, och har antiinflammatoriska egenskaper som är särskilt viktiga för hudens hälsa och utseende.

Däremot kan brist på D-vitamin leda till hudproblem såsom torr hud, eksem och psoriasis. Det är därför inte helt ovanligt att personer med kroniska hudsjukdomar har lägre nivåer av D-vitamin, särskilt under den mörka perioden av året då solens UVB-strålar – den primära källan till D-vitamin – minskar i norra halvklotet.

Symptom på D-vitaminbrist

Hur vet du då om du har D-vitaminbrist? Några vanliga symptom inkluderar:

  • Ökad torrhet i huden
  • Ökad känslighet för eksem eller psoriasisutbrott
  • Trötthet eller nedsatt energi
  • Muskelsmärta eller svaghet
  • Skörare benstruktur

Symptom på D-vitaminbrist kan dock variera stort från person till person och det är bäst att konsultera en läkare om du misstänker att du har brist på detta vitamin.

Hur du ökar ditt D-vitaminintag

Det finns flera sätt att öka sitt D-vitaminintag på. Under sommarmånaderna är solen din bästa vän då den naturligt boostar kroppens produktion av D-vitamin via huden. Men under de månader då soltimmar är få, kan det hända att du behöver tillskott i form av vitamin D-droppar eller tabletter.

Diet är också nyckeln här. Matvaror som är rika på D-vitamin inkluderar:

  • Fet fisk som lax, makrill och sardiner
  • Äggulor
  • Berikade livsmedel som mjölk, sojamjölk, och vissa typer av spannmål

Regelbunden konsumtion av dessa livsmedel, i kombination med eventuella tillskott, kan hjälpa till att upprätthålla god hudhälsa.

Dagsljus och D-vitamin

Trots att det är svårare att få i sig D-vitamin naturligt under höst- och vintermånaderna bör man inte försumma vikten av dagsljus. Det är rekommenderat att vara ute en kortare period varje dag även om solen inte skiner som starkast.

Slutsats

Torr hud och relaterade hudproblem kan vara ett tecken på många saker, och en D-vitaminbrist kan vara en av dem. Därför är det viktigt att tänka på inte bara extern hudvård, utan även på vad vi stoppar i oss i form av näring. Kom ihåg att rådgöra med en läkare innan du börjar med något nytt tillskott, men överväg definitivt att inkludera D-vitaminriktiga livsmedel i din diet.

Om du har några frågor eller vill dela med dig av din egen erfarenhet gällande torr hud och D-vitamin, kommentera gärna nedan! Och glöm inte att ta hand om din hud – både inifrån och ut!

Skriv en kommentar